Iedere week een Throwback Wednesday (afgekort TBW) over dingen die ons bezighouden. Deze week de 2de #TBW door Berber Postma.

03-10-2018, GRONINGEN – Vorige week woensdag waren wij aanwezig bij de 12de editie van het NEVI Neyenrode congres. Naast het feit dat dit georganiseerd was op een té gekke locatie was er ook sprake van een interessant programma.

Oud schaatser Ben van der Burg trapte de bijeenkomst energiek af voordat hij achtereenvolgens het woord gaf aan de inkopers van de welbekende organisaties UBER, Bol.com en HelloFresh. Drie verschillende organisaties die één ding met elkaar gemeen hebben: het zijn alle drie snelgroeiende organisaties!

Patrick van Buuren (Uber), Iris van der Harst-Wolst (Bol.com) en Rob Kroeskop (HelloFresh) vertelden de circa 200 aanwezigen wat het voor hen – en dan natuurlijk met name voor de inkoopfunctie – betekent om in een snelgroeiende organisatie werkzaam te zijn. Welke uitdagingen heb je dan als inkoper? En hoe zorg je er voor dat je de focus op de juiste zaken weet te houden? Door alle drie werden hier pakkende voorbeelden en adviezen voor gegeven. Leuk om te zien voor welke uitdagingen ze staan!

Aan het einde van de middag discussieerden de aanwezige middels een paneldiscussie over diverse stellingen. Dit leverde mooie resultaten op en een prima interactie. Een greep uit de besproken stellingen:

  1. De zeven stappen van het inkoopproces kunnen prima in twee weken;
  2. Om snelheid te maken moet je zo min mogelijk samenwerken met je moeder/hoofdkantoor;
  3. Om toegevoegde waarde te leveren moet je ‘Nee’ durven verkopen;
  4. Innovatie, dat doen mijn collega’s maar in het primair proces;
  5. Inkoop is te dienend;
  6. Duurzaam inkopen doen we alleen als klanten er om vragen.

In onderstaande tabel zijn de uitkomsten van de stellingen weergegeven.

Duurzaam inkopen, alleen als de klant er om vraagt?

Met name de uitkomst van stelling 6 was opvallend. Zeker in het licht van het nieuwsbericht dat afgelopen vrijdag 28 september in het Financieel Dagblad verscheen: Duurzaam Inkopen stelt nog weinig voor. Uit recent onderzoek van het Aanbestedingsinstituut blijkt namelijk dat er nog steeds weinig duurzaam wordt ingekocht. Sterker nog, duurzaam inkopen holt zelfs achteruit.

Ondanks de ambities van de overheid is het aantal duurzame aanbestedingen in bouw & infra vorig jaar afgenomen. Experts stellen dat de kwaliteit van aanbestedingen soms te wensen overlaat en dat financieel directeuren vooral op de kleintjes letten en minder op duurzaamheid. En als er al duurzaamheidseisen worden gesteld, zijn die zo globaal dat alle bedrijven dezelfde score halen. Kortom, overheden zeggen duurzaam in te kopen, maar dit stelt in de praktijk weinig voor.

Gelukkig geeft 78% van alle aanwezigen aan niet alleen duurzaam in te kopen als de klant er om vraagt maar dit altijd toepast. Dit past goed binnen de filosofie die wij als adviesbureau hanteren. Naar onze mening hoort duurzaamheid namelijk thuis in iedere aanbesteding!