Komkommertijd. Sauregurkenzeit, zoals men ergens in 1700-zoveel de zomerperiode heeft gedoopt. Vroeger hadden ze redenen om in deze periode zuur te zijn: de adel vertrok met het grote geld uit de dorpen en de kleermakers zagen hun inkomens slinken. Niks weerhield de komkommers er echter van om gedurende de zomer te rijpen. De boeren waren er maar druk mee. De komkommertijd was geboren. 

De 18e eeuw is inmiddels een ver vervlogen tijd. Driehonderd jaar aan tijd verandert echter niet alles; komkommers staan nog steeds op het menu en het blauwe bloed is nog onder ons. Datzelfde geldt voor die onontkoombare periode waarin de werkdruk afneemt, en je collega’s de landsgrenzen overtrekken en de toerismesector weer flink aan het werk zet. Zij wel.

Een eigen groenteafdeling

De zomerperiode is onmiskenbaar een weelde van rust voor menig werknemer. Met collega’s die op vakantie zijn valt er minder te bespreken op de werkvloer, staat organisatorische verandering zo goed als stil en wordt de tijd genuttigd om de druk even van de schouders te laten glijden. Ik las zelfs de aanmoediging van een arbeidspsychologe om eens lekker verstoppertje te gaan spelen op kantoor met je collega’s of luidkeels mee te gaan zingen met je favoriete nummer. Gewoon, omdat het kan en het blije werknemers oplevert. Ik ga daar maar even niks van vinden.

Wat doen we dan deze zomer op onze werkplek? Er zijn functies die altijd doordraaien, of juist in de zomer pieken, en geen komkommertijd kennen. Voor inkopers is dat anders. Menig van hen zal zich gedurende deze maanden voelen als hoofd van hun eigen groenteafdeling; leveranciers zijn met vakantie, contracten lopen gedurende de zomermaanden door en aanbestedingen hebben geregeld een inschrijftermijn die is opgerekt tot einde augustus. Nieuwswebsites, social media en LinkedIn spinnen garen in deze periode met advertentie-inkomsten. Niet enkel de vakantieganger, maar ook de verveelde werknemer zal vaker op het wereldwijde web te vinden zijn.

Onbekommerd tot ideeën komen

Is er dan echt niks te doen? Natuurlijk wel. De zomer is de periode waar je, naast een minimale werkdruk, onbekommerd tot nieuwe ideeën kunt komen. Doorloop eens je inkoopprocessen in fictionele vorm en beschouw elke stap. Varieer in je fictionele benadering en bedenk eens wat bijzondere casussen. Misschien kom je hiaten tegen in de processen die je normaliter niet had voorzien. Controleer ook eens je templates: is de informatievoorziening voldoende en het proces duidelijk? Zijn de documenten juridisch voldoende afgedicht en is de laatste wet- en regelgeving er in opgenomen? Denk bijvoorbeeld aan het verplicht digitaal Europees aanbesteden per 1 juli dit jaar. Websites als Pianoo en TenderNed kunnen hierbij prima als bron dienen. Best practice, maak er gebruik van. Leren van je concullega inkopers, waarom niet?

De Inkoop Adviesgroep

De Inkoop Adviesgroep richt zich al jaren op het adviseren bij en het uitvoeren van inkopen. Als adviesorganisatie zijn wij als geen ander genoodzaakt onze kennis omtrent ons vakgebied in stand te houden, waaronder ook de nieuwe ontwikkelingen. Mocht je het inzicht hebben dat jullie organisatie wel een optimalisatieslag op inkoopgebied kan gebruiken, laat je dan adviseren. Wij kunnen ondersteuning bieden bij o.a. inkoopoptimalisatie, spendanalyses, contractmanagement, begeleiding bij en uitvoering van aanbestedingen of het actualiseren van de (aanbestedings)templates.

Wil je meer weten over ons? Neem dan een kijkje op www.deinkoopadviesgroep.nl. Ook bereikbaar in de komkommertijd.